Умеем ли да слушаме?


Знаете ли, че качество на умението ви да слушате се отразява на качеството на вашите взаимоотношения?                     
За жалост са много малко хората, които знаят как да слушат ефективно, което обяснява и трудностите в общуването в семейството, между приятелите и особено в професионалната сфера.          
Попаднах наскоро на тест за това дали умеем да слушаме в сайта на канадската школа за личностно развитие Слушай своето тяло и бих искала да ви го предложа. За да се самооцените, си напишете следните точки за: 

·      винаги – 0 т.  
·      често – 3 т.
·      понякога – 7 т.
·      никога – 10 т.    

   1. Когато някой ми каже за даден проблем, веднага започвам да търся решение.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.
   2. Когато някой говори за нещо, което ме интересува, бързам да му взема думата и аз да кажа какво знам по въпроса.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.    
   3. Когато някой ми споделя даден проблем, не се сещам да го попитам как се чувства.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.    
   4. Когато някой говори прекалено дълго, губя нишката и преставам да слушам.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.    
   5. Когато някой говори за нещо, което не ме вълнува, се преструвам, че слушам и очаквам с нетърпение да свърши.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.    
   6. Когато някой споделя с мен дадена идея, с която не съм съгласен, защото съм убеден, че резултатът няма да му е  от полза, се опитвам да го убедя да се откаже нея.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.    
   7. Когато искам да разбера нещо за някого, му задавам няколко въпроса наведнъж.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.    
   8. Често изслушвам близките си и се разочаровам, когато те не проявяват това търпение към мен.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.    
   9. Трудно ми е да намеря някой, който наистина да ме изслушва.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.    
  10. Склонен съм да си поглеждам часовника, когато някой говори твърде бавно или изказва неясно идеите си.
·      винаги - 0 т.
·      често - 3 т.
·      понякога - 7 т.
·      никога – 10 т.    




Съберете точките и към броя им прибавете % (примерно 78 т. = 78%), за да получите  процентното измерение на вашето умения за слушане. Интересно би било да помолите някой, който ви познава много добре, да отговори вместо вас и да сравните резултатите.

Ефективното слушане е умение като всяко друго, което се развива при добро желание.
Добрият слушател не е човек, който търпеливо мълчи срещу вас, страда заедно с вас, въздиша и клати съчувствено глава, а вие изливате ли изливате върху него със страшна сила това, което ви тормози. Нека не бъркаме кошчето за душевни отпадъци с полезния събеседник, който е в състояние да ни подбуди към действие, за да реагираме адекватно (т.нар. връзка action - reaction). Този човек, ако е заинтересован от това, което му говорите, ще отдели достатъчно време и ще ви зададе точните въпроси, за да разберете и вие самите защо реагирате по този начин на случващото се и сами да намерите най-добрия за вас изход. Това са т.нар. коучинг подход. Това не са готови решения, които най-често се оказват неподходящи за вас, нищо че в други случаи са работили. Човек с такива умения определено ще ви зададе въпросите, които вашите думи са порвокирали у него, ще ви извади от зоната ви на комфорт, ще ви поразтърси и накрая ще стигнете до извода, че вие това вече сте го знаели, имали, можели или за ваше добро ще го научите, придобиете като качество или умение. Ефективният слушател няма да ви консултира, няма да ви терапевтира, тренира, обучи или наставлява. Той ще стои в колата до вас и заедно ще изминете най-развиващия за вас път.
Ако вие сте в ролята на ефективен слушател, не си позволявайте да слушате някого, ако главата ви е заета с друго важно и спешно, прекалено изморени сте, не сте емоционално или физиологично разположени. Просто се извинете на човека отсреща и помолете този разговор да се състои тогава, когато ще сте в състояние да дадете адекватна обратна връзка. Иначе рискувате в доброто си желание да помогнете, да влошите максимално нещата. Но ако темата по никакъв начин не ви вълнува или просто нямате желание да си пълните главата с излишна информация, спокойно можете да откажете изцяло подобен разговор. Ефективният слушател не е всяедно същество.
Когато говорим за точните въпроси, те най-често са свързани с това какво точно е жегнало човека, кой негов страх е провокиран, коя ценност му е засегната, каква е изживяната от това емоция, кои са разминаванията между неговите вярвания и случващото се, къде се губи нишката между неговата представа и реалността,...
Ефективният слушател никога не осъжда, не дава оценки или неискани съвети, не изхожда от себе си, за да види ситуацията. Ако искате да развиете това си качество, определено ще се наложи да се разберете с егото си, което винаги смята, че неговата истина е абсолютната. Но пък отношенията ви с всички ще бъдат в пъти по-добри и по-леки.

Коментари