Защо животът ми е такъв, какъвто е?

Един от първите автори, с които се срещнах по НЛП пътя си, беше американецът Робърт Дилтс. Изчетох де-що имаше качени негови книги и наръчници на руски (руснаците превеждат и качват безплатно всичко, което можете и не можете да си представите като световна литература), приложих върху себе си и в последствие - върху хората, с които работя, предложените от него техники и решения. Но едно от нещата, които и до ден днешен ползвам с успех, е известната му Пирамида, даваща отговор на въпроса: Защо животът ми е такъв, какъвто е?  Развиваща и достъпна за всеки средно интелигентен човек, който в даден момент е забуксувал на място и иска да се измъкне, за да продължи напред, Пирамидата ще ви пораздруса рационално и емоционално, но пък това, за което ще си дадете сметка, си заслужава „риска“.


Представила съм ви графично нивата и основните въпроси в тях, а тук ще ви дам кратки допълващи и насочващи полета за размисъл на всяко стъпало:
Първо ниво: Какво имам? е свързано със заобикалящата ни среда и резултатите, които постигаме. То включва: бит, ежедневие, семейство, дом, финанси, работа, кръг на общуване… Когато си дадем сметка за всичко, което имаме, следва да се запитаме: Защо ми е това, защо го имам, какво правя с него?,  което автоматично ни праща на
Второ ниво: Какво правя? Тук е нашето поведение, действията, които извършваме ден след ден, влиянието, което оказваме и което търпим от всички и всичко. Когато си дадем сметка за действията си, се питаме: Защо правя това именно по този начин? И това ни качва на
Трето ниво: Как избирам? А тук са начинът, по който вземаме решения, навиците и уменията ни, стратегиите ни. Какво избираме: да учим постоянно или да си почиваме пред телевизора; да се стремим към повече или да не правим излишни напъни; да поемаме инициатива или да следваме рутината; да я караме ден за ден или да планираме дългосрочно? А въпросът: Защо избирам точно това? ни води към
Четвърто ниво: В какво вярвам?, където ни чакат убежденията и ценностите ни. Ако вярвате, че успехът идва с труд и постоянство, ще полагате усилия, за да постигнете това, което искате, без да се отказвате, ако не стане от пърия път. Но ако сте убедени, че няма смисъл да се бъхтите, защото така или иначе сте карък, пък и всичко става с връзки, няма да усетите как някой друг ви пише CV-то и ви подрежда живота както му е угодно. Въпросът: Защо вярвам в това, кое ме кара, от къде идва това убеждение? е пътят към
Пето ниво: Какъв съм аз? И тук вече се сблъскваме с представата за себе си, за света и за живота си. Констатацията: Аз съм такъв и затова животът ми се стича по този начин насочва пряко към
Шесто ниво: Защо живея? или каква е нашата мисия. Стигнем ли до тук, значи сме сред осъзнатите и отговорни към себе си и към живота си хора, на които не им е все едно защо, как, кога и с кого ще вървят по пътя, който сами сме си избрали.

Коментари