Софрология, или как да омиротворим ума си

Софрологията като терапевтичен подход е създадена от родения в Колумбия испански хирург Алфонсо Кайседо. Самата дума може да се преведе като наука за омиротворяване на съзнанието. Базира се на източни практики като йога, дзен будизъм, адаптирани към западния начин на мислене и възприятие чрез психологията, медицината, психосоматиката и др.
За да ни разкаже за този прекрасен метод, сред чиито практикуващи специалисти вече и аз имам честта да съм, ще ви срещна с преподавателката си по когнитивна софрология Вероник Сезар-Кортулевски.


- Г-жо Сезар, софрологията е една от фините [1] терапии, почти непозната в България. Как бихте я представили?
- Софрологията е метод, който работи с човешкото същество: неговото тяло, съзнание, подсъзнание и емоции. Целта ѝ е да установи и да подпомогне равновесието на всички тези елементи, за да се радва човек на добро състояние.

-  Кое прави софрологията неотменима част от добрия живот?
-  Софрологията е с много широко приложение, защото е полезна за всички и за всякакъв тип трудности. Освен това ни учи как успешно да се справяме със стреса и с негативните емоции, които са в основата на нашите проблеми.

-  Кои са най-често срещаните случаи, в които хората се обръщат към софролог?
- Без съмнение това са стресът, тревожността и ситуациите на блокаж. Като оплакване те звучат така: Не се чувствам добре, но не знам защо или: Под голямо напрежение съм и не знам как да се отпусна.

-  За кого и къде софрологията е неприложима?
-  За всеки, който я отрича. Трябва човек да приема метода, за да може той да подейства. Не сработва и когато човек не иска да осъзнае нещата, да разчете знаците, няма желание да слуша и да разбира, защото в софрологията работим много с думи и с водена медитация. Неприложима е и във всички случаи на психоза.

-  Как софрологията се прилага успоредно с традиционните лечения?
-  Тя е в помощ на всяка наука и метод, които се занимават с нарушенията на нормалното състояние на личността. Научно доказано е, че човек, който практикува активни визуални релаксации, успява да засили имунитета си и съответно да е по-здрав физически и емоционално.

-  Кои са основните предимства на софрологията пред другите терапии?
-  Тя може да се адаптира към всеки (който пожелае) и има широк спектър на действие, тъй като инструментите, с които борави, са много и различни. Ако визуалната релаксация не е подходяща, може да се приложи динамична релаксация върху напрегнатото тяло. A и общуването е най-силният коз при работата ни и споделянето между хората.

-  Разкажете ни как избрахте софрологията за Ваша мисия и професия.
- Работих като търговец и „имах ухо“ за всеки. Хората редовно ми разказваха за живота си, за проблемите си, искаха от мен съвети, а аз нямах никаква представа за това как всъщност функционира човешкото същество. „Случайна“ среща с моя клиентка софролог, на която продадох апартамент, ми отвори очите. Не знаех какво е софрология, но тя ми предложи една сесия. В края на тази среща аз вече знаех, че съм намерила пътя си и вървя по него вече 20 години.

- Какво правите в ежедневието си, за да запазите хармонията и да се чувствате добре?
- Грижа се за себе си. В началото се грижех за всички останали и често забравях, че и аз съм човек. Слушам се, вземам под внимание нуждите си, следвам намеренията и желанията си. Спортът, храната и природата допринасят основно за моята хармония. Медитирам толкова често, колкото мога и това за мен е най-доброто лекарство.

- Какво бихте казали на хората, които редовно се оплакват и смятат другите и външните обстоятелства виновни за това, което им се случва?
- Много по-лесно е да държиш другите отговорни за провалите си, отколкото за успехите си. Бих им казала, че единствено те са отговорни за живота си. И в момента, в който оставят тази отговорност на друг, те не приемат, че действителността, в която живеят от години, е тяхно дело.

-  Кои са 5-те основни съвета или отправни точки за по-добър живот?
Ø    да се научим да се обичаме и да признаем, че сме добри хора и заслужаваме да живеем добре, защото никой друг няма да го направи вместо нас;
Ø    да вземем решението ние да създаваме собствения си живот, а не някой друг;
Ø    да се научим да искаме помощ, когато имаме нужда. Никой не си вади сам зъб;
Ø    да уважаваме себе си и изборите, които правим;
Ø    да олекотим товара си, оставяйки оня багаж, от който нямаме нужда.



[1] На френски терминът е thérapie douce, което аз превеждам като нежна, фина терапия.

Коментари