Декларация на самоуважението


 
Аз съм аз!
В целия свят няма друг човек, който да е точно като мен. Има хора, при които някои части на тялото или черти от характера са еднакви или приличат на моите, но като цяло никой не е напълно като мен. Ето защо всичко, което правя, е уникално и неповторимо мое, защото аз самият избирам какво да бъде то!



Притежавам всичко, свързано с мен:
  • моето тяло, заедно с всичко, което то прави;
  • ума ми, заедно с мислите и идеите;
  • очите ми и образите, които те виждат;
  • чувствата ми, каквито и да са те - гняв, радост, огорчение, любов, разочарование, въодушевление;
  • устата ми и всички думи, които тя изрича - вежливи, нежни и груби, правилни или неуместни;
  • гласа ми - силен или тих като шепот;
  • всичките ми действия, насочени към другите или към мен самия...

Владея фантазиите, мечтите, надеждите и страховете си!

Владея триумфа и успехите, несполуките и грешките си. Затова мога да опозная истинската си същност. По този начин мога да обичам себе си и да бъда приятел с всяка част от мен. Тогава всичко в мен ще заработи ЗА собствените ми интереси...

Зная, че има някои неща у мен, които ме озадачават.
Както и други, които не познавам. Но докато съм приятел със себе си, смело мога да търся решения на загадките и нови пътища, за да опознавам себе си. Както и да изглеждам и както и да звучат думите ми, каквото и да кажа и да направя, каквото и да помисля и да почувствам в даден момент, това съм Аз! Това е истината и тя показва къде съм в този миг от времето...

Когато по-късно се обърна назад,
за да преценя как съм изглеждал или как са звучали думите ми, какво съм казал или направил, помислил или почувствал, може да се окаже, че някои части от мен не са действали по подходящ начин. Мога да отхвърля онова, което е несполучливо, и да измисля нещо ново на негово място, както и да запазя друго, което се е оказало работещо...

Виждам, чувам, усещам, мисля, говоря и действам разумно!
Имам необходимите ресурси, за да оцелея, да общувам с другите хора, да върша полезни неща, да внасям благоразумие и порядък в света на хората и в нещата извън мен. Аз притежавам себе си, следователно мога да управлявам живота си!

Аз съм Aз и това ме кара да се чувствам много добре!

Virginia Satir, 1975.

Коментари