Емоционални сфери или сфери от емоции
Размишления след разговор с един нестандартно мислещ човек...
Идеята за
съвкупността от емоции, разположени в множество биполярни оси на координатни
системи в различни равнини, но с общ център, която същият този човек ми подаде,
буквално преобърна модела ми на мислене в тази посока. Което е прекрасно!
Прекарах всичко през себе си, насложих новите изживявания върху вече придобития
си опит, погледнах идеята от нов, неподозиран до сега ъгъл и се получи сферата,
изобразена до заглавието на този текст. Реших, че острите връхчета в двата края
на всяка ос са особено подходящи. Ако емоцията е добра, те стават леки и
пърхащи, като по този начин приятно ни гъделичкат отвътре. А ако е лоша, се
изострят, втвърдяват и усещанията, които причиняват са пробождащи, стържещи,
предизвикващи особен дискомфорт.
Различните чувства
(разположени най-често в корема или в слънчевия сплит) и техните външни прояви
– емоциите, са резултат от формирано отношение към един или друг обект или
субект. Зараждането и протичането на всеки емоционален процес е свързано с
потребностите на човека.
Да вземем
най-експлоатираната бинарна опозиция добро-зло
и да я разположим на една ос – от единия край нека сложим Майка Тереза, а на
другия – Хитлер. Какви емоции поражда тази двойка у нас? Възхищение и ненавист
примерно. Друг пример, почиващ на същата опозиция, може да бъде мир-ядрена война. Емоциите – спокойствие
и страх. Трета ос: здраве-болест,
съответно радост-тъга. В основата на всички тук предизвикани емоции са чувството
на любов и от другата страна – на омраза. Така можем да насложим безброй много
опозиции, чиито два края никога няма да бъдат еднакво добри или лоши с тези на
коя да е от останалите. Затова не можем да ги сложим една над друга, а ги
нареждаме в различни равнини, като запазваме единствено центъра. И така
получаваме една богата на емоции сфера.
Идеята за това как
едни и същи чувства пораждат различни емоции бих могла да илюстрирам съвсем
простичко. Нека вземем за пример киселото като вкус. Еднакъв ли е той при
лимона, при киселото мляко, при оцета, при нара, при вишните, при зелените
сливи,...? Всички те са кисели, да. Но всяко е кисело по своему. И
слюноотделянето, което предизвикват, е различно. Така е и с любимия човек. Ние
го обичаме, но в различните ситуации тази любов би могла да предизвика емоция
на нежност, радост, гняв, безсилие, агресия, унижение,... Центърът на сферата е
любовта. Осите, в бинарните си опозиции с пърхащи или стържещи краища, са
нейните съставни елементи.
Нека си зададем
принципния въпрос: ЗА или ПРОТИВ смъртното наказание сме. Сега да си
представим, че ние сме тези, които трябва да произнесат присъда. Да
предположим, че сме против. Би ли се променило нещо, ако обвиняемият е мъж или
жена (имайки предвид различните инстинкти, които движат двата пола)? А ако този
човек е похитил наш близък, убил член на семейството ни, отнесъл се е по
особено жесток начин с дете,... Как ще отсъдим? Сега да допуснем, че сме ЗА
смъртното наказание. Но този човек дефакто е невинен, а никой не може да го
докаже. Няма свидетели, няма твърдо алиби... Склонни ли сме да отсъдим ЗА
отнемането на нечий живот с лека ръка? Само защото всички факти сочат неговата
вина. В качеството си на какви!? Ето го приложението на сферата от емоции с
център наказанието.
Бихме ли могли да
съотнесем тази или произволно избрана сфера към друга ситуация? А валидно ли е
точно обратното на това, за което досега писах? Т.е. дали бихме могли да
изпитаме едно и също чувство, от 2 или повече различни неща. Това е идеята,
заради която всъщност се гмурнах в океана.
Някои са се опитали
да ограничат количествено чувствата и емоциите до 15. Други са решили, че
всъщност те са едно и също явление, дефинирано с различни думи. Трети твърдят,
че базисните чувства, които са разпознаваеми, независимо от народност, раса,
религиозна принадлежност, възраст, пол и т.н. са 4 – радост, тъга, страх и
гняв. Ако човек реши да структурира информацията, която се предлага по въпроса
така, че да знае в кое чекмедже да бръкне и да извади необходимото му на
момента, има нужда от години време. И в това чекмедже всичко ще си е подредено
изрядно, изчистено от излишното, което не му върши работа или не съответства на
неговата идея. Но... ще е генерализирано. Генерализацията от една страна е
добър прийом, на чиято база се формират всички правила в науката, но от друга е
вид когнитивно изкривяване и влиза в противоречие с презумпцията за
уникалността на всеки, която е основополагаща в настоящия случай.
Какво е в състояние
да предизвика радост у човека? Генерализиращ въпрос, на който биха могли да се
поставят няколко контравъпроса: Какво или кой? Радост до каква степен? Кой е
човекът? Но все пак може и да се даде генерализиращ отговор: постигане на цел,
среща с приятели, слънчево утро, нова връзка, вкусна вечеря, приятна ваканция,
получаване на заплата, раждане, подарък, хубава изненада, любим човек,... и
безброй други лица и събития. В основата на всичко е радостта. Отново прилагам
модела на сферата, чийто център е тази емоция. Но във всеки един от случаите за
нея е вързана друга емоция, а може и да не е само една. Ако центърът на оста е
самата радост, в случая на новата връзка примерно в двата й края могат да седят
въодушевлението и притеснението (+ и -); при раждането – щастието и болката (+
и -); при ваканцията – зареждането на сетивата и изпразването на джобовете (+ и
-) и т.н. И пак стигаме до вече познатата ни сфера на емоциите. Ос с ос не си
приличат. Сфера със сфера – още по-малко. Сетивата ни са непрестанно заливани
от информация, която изборно селектираме и прекарваме през всичките си филтри. Колкото и да искаме да напъхаме
новопоявила се ситуация в емоционална сфера, струваща ни се най-подходяща за
нея, и от там да си направим новите изводи с цел да натрупаме още опит, все от някъде ще щръкне някой шип, който да
направи формата й съвсем различна от всички вече съществуващи, ще я обогати с
усещания, ще я направи да пърха или да боде по нов начин, ще й вдъхне нов
живот.
Дълбок поклон пред
всички, създаващи думи, изрази, речници, без значение на какъв език. Но още
по-дълбок към безкрайното многообразие на това, което всеки от нас има у себе
си, невъзможно да бъде събрано и в най-мастития речник, но създава онази
първична живототворяща необходимост от фини и груби трептения, наречена
емоция.
Коментари
Публикуване на коментар